KHASIAT BUNGA MUKMIN ๐ŸŒธ

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Moga kita senantiasa diberikan kesihatan yang sempurna ๐Ÿคฒ๐Ÿป

Jadi setelah sekian lama menyepi, InsyaAllah harini aku nak kongsikan sedikit tentang khasiat bunga mukmin.

Ada yang tak pernah dengar bukan?  Ada juga yang pernah dengar tapi tak pernah tengok rupa bunga mukmin ni, betul tak? Mesti ramai yang tertanya- tanya apa itu bunga mukmin.

๐ŸŒธ Juga dikenali sebagai Bunga Ratu Pari

๐ŸŒธ Tumbuh di kawasan pergunungan Nepal

๐ŸŒธ Nama saintifik : Gossampinus Malabarica


๐ŸŒธ Keistimewaan bunga mukmin :-
  • Membantu membuang toksik dalam badan
  • Membantu memulihkan tenaga
  • Menghilangkan bisa-bisa dalam tubuh
  • Menjadi penawar kepada pelbagai penyakit seperti sakit urat, lenguh dalam badan, tenaga batin
  • Memelihara badan selepas penat bekerja, kebas kaki tangan, sakit kepala, pitam
  • Melancarkan pembuangan air kecil, batu karang, gastrik
  • Demam kuning
  • Wanita lepas bersalin
  • BUASIR.
  • Untuk darah tinggi, kencing manis, lelah dan gaut
  • Memecah lemak dan dapat membantu menguruskan badan.

Aku dapat tahu pasal bunga mukmin ni daripada bapa tiri aku. Dia selalu guna bunga mukmin ni dalam merawat orang yang kena stroke. Sebab bagus untuk kolestrol katanya. Jadi, lepas bersalin dia galakkan aku untuk minum rendaman air bunga mukmin ni untuk kempiskan perut., buang lemak dekat perut. Tapi, aku tak buat immediately after beranak and dalam pantang tu mak aku tak bagi makan dulu, sebab dia bersifat panas lagipun aku tengah ambik perancang waktu tu. ๐Ÿ˜…

Pengalaman aku, nak dijadikan cerita yang aku boleh guna bunga ni, aku dah stop pil perancang sebab najis aku agak keras๐Ÿ’ฉ Maybe tindak balas ubat ni yang terlalu panas. Jadi aku terkena buasir balik. Pedih bahagian bontot, seolah-olah mimpi ngeri bila nak pergi tandas. Then, aku pun search dalam internet tentang kegunaan bunga mukim ni, Alhamdulillah, ada khasiatnya untuk buasir. Alhamdulillah lepas dua hari minum air rendaman tu, bahagian bontot tu dah tak pedih. Mungkin, dia pulihkan luka di bahagian tu.๐Ÿ’•

๐ŸŒธ Cara penyediaan:

Cara penyediaanya sangatlah mudah;

1) Rendam bunga mukmin ke dalam air yang panas

2) Biarkan seketika

3) Sedia untuk diminum



Jangan risau guys, dia tak pahit ataupun kelat. Rasanya macam kita minum teh tanpa gula. Jangan lupa baca bismillah dan yakin bahawa Allah akan menyembuhkan penyakit kita ๐Ÿคฒ๐Ÿป

Ha satu lagi, aku bukan nak promote ke apa. Aku pun tak jual bunga mukmin ni okay? Cuma aku kongsikan manfaat yang aku dapat dari bunga mukmin ni๐Ÿคญ

Itu sahaja daripada aku untuk kali ini. InsyaAllah, aku akan kongsikan lagi petua-petua perubatan pada entri yang akan datang. Bye! ๐Ÿ‘‹๐Ÿป

Comments

Popular posts from this blog

HI ORALCON๐Ÿ’Š

JOURNEY AS A LAW STUDENT (1) ๐Ÿ“‘

2ND PREGNANCY JOURNEY (PART 2) | GDM ON DIET & UBAT + BSP = ๐Ÿ”ฅ