HELLO FINAL YEARS 🌊

Assalamualaikum dan selamat petang
Moga kita sentiasa sihat dan dijauhi dari penyakit yang berbahaya, Allahumma Ameen 🀲🏻

InsyaAllah entri kali ni aku nak story sikit tentang pengalaman aku sebagai pelajar undang undang di Tahun Keempat. Memandangkan aku dah habis final exam, baru senang hati nak bercerita. Tidak rasa menyesal buku tak sentuh, kalot nak cerita. Hahaha. Sebelum tu, method of teaching and learning is still online learning weh. Nak buat macam mana, kes makin meningkat! Final Assessment/Examination pun masih lagi open book examination πŸ˜‚ apa lagi idok dibaca lah bukunyer. 

Tahun Keempat ni ialah Tahun Praktikal which is all subject regarding the procedure of Laws. Tak kira lah sejauh dan sehebat mana pun ilmu kita dalam substantive law. But, if we do not follow the procedure, most of the time it would fatal to our case. So, kena beringatlah ☠️

Aku sedih sungguh tau. Sebab buku dan statute aku beli online, boleh pulak courier (takmau mention company mana), boleh depa p hantar dekat Melaka. 😭 Rumah aku dekat Ulu Melaka, Langkawi. Tak pasai pasai kena reroute balik dan aku pun menjawab Midterm CP tanpa statute. Sabar je lah πŸ˜… Lepas Midterm CP, barulah sampai buku dan statute aku πŸ“š


Ni antara koleksi buku 4th Years. Alhamduillah !
 Semester depan kita kasi tambah lagi


Sebelum tu jugak nak bagitau, aku dan bersama rakan-rakan yang lain (seramai lebih kurang 20 orang) masih guna silibus yang lama. Student Laws with matriculation no 162XXXX is the old cohort, so kami ketinggalan memang akan ada section Khas untuk kami. Dalam 4th Years ni memang kami kena tendang ke sana ke mari. Sedih, semua lecturer yang kami pilih kami tak dapat 😭 Yang kami taknak and tak expect tu yang kami dapat. Ujian Final Years!

 
Pss// most of us yang extend sem ni sebab attended extend students programme, ada yang ada health problem and aku sorang je extend sem sebab beranak waktu tu hahahaπŸ˜‚


Untuk Semester Pertama ni aku ambik 7 Subjek which are :

πŸ“– Evidence I
πŸ“– Civil Procedure I
πŸ“– Criminal Procedure Code
πŸ“– Evidence and Procedure of Syariah Court
πŸ“– Professional Ethics
πŸ“– Cooking Skills
πŸ“– English For Academic Purposes


πŸ“ Untuk subjek Evidence I, aku belajar dengar Dr Ismail Yunus. Sebelum ni aku dah pernah ambik ngan Dr Ismail which is compulsory mooting. Aku dapat B+ ker B entah, tak ingat haha. Semester ni, Alhamdulillah aku suka gila cara dia bagi lecture, serious faham gila even kami still guna online learning. For assessment dia, tak banyak sangat dan sangat lah tak stress sebab dia tak kejan kami untuk hantar assignment awal, asalkan sebelum final exam. One of them, group presentations. Alhamdulillah, Dr Ismail puas hati dengan content kami semua. Dia takdak tambah apa apa, then kami pun boleh proceed dengan Write-Up.


Dalam forum ni, aku jadi welfare officer. Hahah,
cerita bab procedure of child witness in giving testimony gituh heh

πŸ“ Untuk subjek Civil Procedure I, commonly known as CP, Lawyer Fawza Sabila yang ajar kami. Madam Fawza ni sangat teratur dan boleh dikatakan perfectionist. Assessment untuk CP includes Filling, Case Management (CM) , Hearing and so on. Moment yang tak dapat aku lupa kan dalam CM was Madam commented that I have to improve my speaking skills. Dah la Madam as a judge garang nak mampoih. Sumpah weh down nak mati sampai takut nak hearing nanti. Aku ni mang tak pandai nak bercakap bahasa mat saleh ni. Lebih lebih lagi kalau orang interrupt aku dok speaking mang grammar apa ke laut. Tapi alhamdulillah waktu hearing, Madam Fawza kata aku ada good point dalam defence. Tapi aku kena improve presentation aku, and also speaking aku! Tu lah sometimes pendapat aku ni terhad sebab nak bercakap tu tak reti sungguh. Dok pikiaq nak jadi lawyer lagu mana, orang lain bercakap macam ayiaq huhu. Apapun, Alhamdulillah total CM aku, 51.95/70. Sudah lulus, kalau tak attend Final pun takpa hehe 😁



Case Management : Nampak tak muka eden yang
sedih lagi down, senyum pun terpaksa


Hearing : Muka eden yang berpuas hati dengan hearing 6/1/2021

πŸ“ Untuk subjek Criminal Procedure Code pulak, known as CPC, aku belajar dengan Dato' Zainal Abidin Haji Kamarudin. Dato' Zainal Abidin ni, is retired Judge of High Court of Malaya. Dato' ni selalu panggil nama aku, sampai takdak chance aku nak ponteng kelas. Hahahaha. Masa intern berangin ler nak jadi Hakim/Majistret. Mana tau berkat belajar ngan Dato' aku jadi Majistret/Pendaftar Kanan Mahkamah (bermimpi di siang hari)😝 And moment yang paling aku ingat, aku ngan groupmates aku habiskan Investigation Paper(IP) hanya dalam masa tak sampai seminggu. Dah lah IP tu beratus helai muka suratnya. First time seketul Atirah ni buat assignment sampai 50 pages dalam masa kurang dua hari. Tunggu result lah macam mana. Risau pulak dah ler tak dapat Carry Mark ni! 



Ni group kami, nama corpus delicti !
Ni antara front cover yang kami insert dalam IP

πŸ“ Untuk subjek Evidence and Procedures of Syariah Court, Ustaz Hamid Jusoh yang ajar. Mula-mula berat jugak terima sebab Ustaz Hamid J yang ajar. Macam mana lah nasib EPS aku. Dah lah Ustaz selalu ligan aku untuk tegur aku pakai seluar sebelum aku jadi student dia. Ustaz ni macam scary, tapi bila dia ajar aku rasa macam best pulak. Lawak pulak tu. Bila dengar balik lecture dia confirm gelak Hahaha. Markah pun taklah sikit sangat. Total CAM aku 47.5/60. Alhamdulillah syukur sangat sebab lagi 2.5 je nak lulus. HahahaπŸ˜…


πŸ“ Untuk subjek Professional Ethics I, it can be divided into two i.e. Ethics and Conveyancing. So, untuk subjek ni ada dua lecturer lah. Subjek ethics ni, Dr Duryana yang ajar. Okay je alhamdulillah sebab Madam punya assessment tak banyak which are Midterm test and Final Assessment. Meanwhile, Dr Shahnaz pulak ajar Conveyancing. Dua jam straight bhai! Dr Shahnaz ajar mang faham yang paling best waktu consultation, Madam punya utagha tu pekat weh. Madam punya assessment pun tak banyak. File Management, Drafting Sale and Purchase Agreement and Midterm Test. Pss//kami cohort lama sebab tu takdak presentation and tutor bagai hihi.


πŸ“ Untuk subjek Cooking skills, ni subjek kokurikulum. Sepatutnya aku dah settle tapi disebabkan dulu berebut nak add parenting aku tak boleh add, tu yang drag sampai 4th Years 1st Semester baru nak habis kokurikulum. Tapi Cooking semester ni best video masak satu jer kena buat. Sem lepas 8 video masak weh! Jenuh dok fikir tiap tiap minggu nak masak apa. Semester ni aku fikir masak Tom Yam ja, haha. Pastu, nak buat Tom Yang Gong mana, caghi udang tak timboi timboi. Last sekali aku buat Tom Yam Ayam 🍲 Nahh !






πŸ“ Untuk subjek English for Academic Purposes pulak, supposedly kena habis before Final Years. Tapi apakan daya, nak add tak lepas makan ambik jugak ler last semester ni. Tapi Alhamdulillah walau last sem ni busy jugak, tapi Allah mudahkan. Aku dapat Madam Nor Zuraiya, stylo giler. Aku suka style dia rockies gituh. Pastu, macam tak bebankan student. Mang kasi yang terbaik ntuk student. English dia mang aku suka, English mudah faham hehe πŸ€— Memang best lah Madam, sapa dapat dengan Madam memang untung ler. Hehe. Ada hikmah, aku pergi drop English Section 36 tu, semata mata nak add IBT. Then IBT takleh add pastu kena add manual English, Alhamdulillah hihi. Untuk English ni, extended essay kami buat "Paternity Leave Should be Mandatory in Malaysia". Kesianlah dekat father yang newbie tu, for the first time, kasi lah chance sikit. hehe
And jujur cakap, aku tak pernah nampak Madam Zuraiya live, hehe gambar dia jer yang profile tu aku nampak. Comel lah !

Sekian saja entri aku kali ni. Doakan lah aku murah rezeki, jangan bagi repeat paper. Panjang umur InsyaAllah aku akan ceritakan Part 2 pulak. Nak grad cepat jer ni 😁


Comments

Popular posts from this blog

HI ORALCONπŸ’Š

JOURNEY AS A LAW STUDENT (1) πŸ“‘

2ND PREGNANCY JOURNEY (PART 2) | GDM ON DIET & UBAT + BSP = πŸ”₯