CLEARANCE 🀍 | #BYEBYEUIA 😭

Assalamualaikum dan salam sejahtera
Moga Allah sentiasa mempermudahkan urusan kita semua 🀲🏼

InsyaAllah entri kali ini aku nak ceritakan serba sedikit tentang clearance. First, clearance yang aku maksudkan dekat sini dalam bahasa mudah in which apabila hang dah habis belajar (dalam kes aku waktu degree, uiam), hang kena buat clearance system i.e. clearance system for library, mahallah and also finance.Sejujurnya aku taktau pun apa itu clearance, sampailah aku tanya kawan aku @nazninmohamad pasal benda ni. She explained to me precisely. Katanya, if you nak transcript awal, you need to do it earlier. Usually, orang akan buat lepas final result tu keluar ! Alhamdulillah dapat gambaran lah sikit, what's clearance all about ! Thank you so much Naznin ❤️

First sekali, aku buat clearance for library. Berapa hari yang lalu, batch rep ada hantar sal library clearance. Then, 16/7/2021 ni lah baru sempat mengisi Google form ! Just scan QR Code then Fill up the form and submit 😌

Second clearance is clearance for mahallah. Yang ni aku rasa ikut mahallah masing-masing. Kalau dekat Online clearance tu dia cakap call Mahallah masing-masing. Aku call sumpah tak berangkat. Nasiblah tak keluar lagi dari group whatsapp Mahallah tu, rupanya kena tulis e-mail and pihak Mahallah akan buat clearance untuk kita in which kita request through email tu lah. Macam kat bawah ni, nilah contoh e-mail aku hantar dekat Puan yang in charge bahagian Mahallah Clearance ni 😁 Alhamdulillah dalam 2 hari macam tu clear dah untuk Mahallah ❤️


Third clearance ni, clearance yang paling mencabar + menguji kesabaran ya Allah ! Satu sebab kena bayar fee dia RM 200, second process nak clear tu lambat nak mampus der~ Untuk Mahallah Clearance ni, kita boleh je bank in terus ke account yang kita bayar tuition fee kat UIA tu. Kalau aku, aku guna JomPay tu je senang sebab dia ada Biller Code + References kita letak je Graduation Fees.


Lepas je bayar ni kita kena bagi proof through e-mail, here we go :


And macam biasalah, dah bayar kan?  bermula episode aku check i-Maalum tak henti nak tengok status clear ke tak. Sumpah tak clear clear ! Sampailah aku tanya @nazninmohamad, dia cakap dia pun sama dulu sampai bergaduh ngan Finance Department sebab lambat sesangat nak clear status. So Naznin suruh aku hantar jek email dekat depa and I did it πŸ˜‚


Tu pun lambert jugak, ambik masa lebih kurang dekat seminggu lebih jugak nak update. Takpa husnudzon je lah kan? Sebab ramai orang yang graduate depa pun tak menang tangan. Aku doakan moga Allah permudahkan urusan depa hat tolong aku clear status aku kat UIA ni aameen 🀲🏼❤️

Okay, ni lah statusnya ! Alhamdulillah clear semuanya ! Bolehlah saya hidup dengan tenang πŸ’“ Moga kita jumpak lagi yer di masa akan datang πŸ₯°πŸ˜˜

Comments

Popular posts from this blog

HI ORALCONπŸ’Š

JOURNEY AS A LAW STUDENT (1) πŸ“‘

2ND PREGNANCY JOURNEY (PART 2) | GDM ON DIET & UBAT + BSP = πŸ”₯