MY SECOND LABOR & DELIVERY JOURNEY | SUBHANALLAH, TABARAKALLAH ♥️👶🏻

Assalamualaikum dan salam sejahtera
Moga Tuhan sentiasa permudahkan urusan kita semua ♥️🤲🏼

InsyaAllah entri kalini, aku nak cerita sikit pengalaman aku sewaktu kena induce and delivery(bersalin) disebabkan aku ada GDM on metformin & insulin. Jadi doktor tak boleh tunggu lebih dari 38 weeks. Sebelum tu, nak welcoming my baby kejab ye 🤭


Okay, meh sambung kisah aku.

1/3/2022 ❤️

Sehari sebelum admit ward, aku ajak laki aku p scan Baby N. Sebab aku takut dia lebih 4kg, so kami pun pi lah Klinik Umi, rezeki klinik bukak walaupun haritu Israk Mikraj ❤️ Alhamdulillah baby N dalam 3.2 kg je, mintak mintak macam tu lah waktu lahir. Sempat lagi gagah diri buat BSP and demand Zinger Burger KFC kat suami hihi🤣

DAY 1 | 2/3/2022

Pukul 8.06 pagi, aku sampai hospital, aku letak buku pink and tekan loceng. Once, nurse dah keluar, dia mintak IC dekat aku. And disebabkan aku baru lepas Covid juga, depa nak confirmkan dgn doctor perlu tak buat rtk ulangan sebab waktu aku nak discharge haritu, doktor cakap tak payah buat 🤭 Dok sat tu nurse tu keluar, tanya aku mai ngan sapa, aku kata mai dgn husband lepas tu dia bagi IC + surat suruh buat pendaftaran dekat pejabat hasil. Aku pun bagitau kat suami aku. Lepas tu, dia kata kat aku kalau dah siap habaq satgi masuk dalam PAC ikut dia.

Aku masuk ja PAC tu, nurse tu suh ambik baju tukar, timbang berat + kencing. Dah settle tu terus naik atas katil check tekanan darah, oksigen + jantung baby/ctg. Sambil sambil tu doktor tanyalah soalan, then doc tu p round ward. Aku pun duduklah atas katil tu sambil kelikpoq tengok sekeliling.  Then, sambil dok check tekanan darah + ctg tu, nurse cucuk branula dekat tangan aku. Boleh tahan sakit jugak, sampai keluaq darah. Nurse tengok ctg baby, dia kata cantik ctg. Aku dalam hati alhamdulillah♥️

Branula ni aku mintak nurse letak tepi, sebab masih pedih pedih sikit
tempat hat admit ward Covid tu
.

Pastu nurse tanya aku, barang bawak ka? Aku kata bawak. Dia kata nanti suruh husband drop kat lobi nah? Aku pun okay je lah. Memandangkan doktor takmai lagi, nurse tu kata takpalah jumpak husband, habaq kat dia sal drop barang tu. lepas tu dia nak balik pun boleh. Then aku keluaq lah jumpak husband aku, dan bagitau dia then salam-salam dgn husband aku ♥️

Ni barang aku siapkan 1/3/2022,
 Ready untuk nak admit ward tapi takut takut.


Masuk ja PAC, nurse kata nak duduk ka baring, aku kata nak duduk lah. Pastu nurse kata, ha duduk kat kerusi biru tu nah. Aku pun iyakan ja sambil ws husband aku. Pastu aku kalih je belah kanan tudia doktor penuh mai. Aku cuak dah weh nak kena seluk tu. 

Settle part tu, Dr. Hanan tu panggil aku. Dia suh aku baring atas katil. Lepas tu, dia rasa perut aku. Then, doktor India tu mai. Dia suh aku baring kat katil yang tempat scan tu, and berat baby N sama macam semalam aku scan 3.2kg. Pastu, doktor tu dia bagitaulah aku yang dia akan induce aku, and akan start dengan belon then ubat 3 biji (kira next next day lah). Dia kata if kalau takdek progress memang kena czer. Nauzubillah. Pastu, Dr India tu terangkan lagi contraction dari induce ni akan buatkan risiko baby lemas, bukan disebabkan induce tu sendiri 🥺

Then, dia terangkan lagi dekat aku yang risiko GDM ni, baby akan sangkut bahu sebab kalau kita ada kencing manis maksudnya baby kita tu akan chubby bahagian atas. Aku pun angguk tanda faham. Dalam hati ni, ya Allah lancarkan segala prosesnya Allahumma aameen🤲🏼❤️

Pastu mai lah pulak part yang aku paling takut bila pun mai PAC/Ward Bersalin/Labor Room is seluk menyeluk. Doktor India tu kata dekat aku, angkat kaki ye puan. Dia ambik sarung tangan dia, aku dah gelabah. Tak cakap banyak weh, terus dia seluk. Dia kata kat aku lembutkan kaki. Sumpah senak teruk. Aku paling tak suka bab seluk ni. Dia cakap dekat aku bukaan dah 2cm ye tapi cerviks keras lagi. So saya masukkan belon ye. Masukkan belon tu hang tau azab betui lah, aku angkat punggung plus mengeras sumpah takut weh, sakit + senak. Dah selesai Dr. letak solatip pulak, aku baru tau benda tu terjuntai sebenaqnya.


Ni nama dia Foley balloon cathether,
 kalau bahasa mudah orang panggil induce belon je.


Macam ni lah keadaan dia, belon duduk tepi kepala baby tu.
Nak bantu pembukaan😌

Pastu Dr India tu katalah, kalau turun air ka, sakit sangat sangat ka terus bagitau ye. Aku pun angguk faham. Pastu, aku tanya doktor yang dia akan keluar darah tak? Pastu doktor kata normal kalau keluar mucus yang darah tu sebab saya seluk ! Pastu, doktor suh aku duduk depan dia sign consent nak tambah darah in which doktor kata kebarangkalian jangkitan Hepatitis tu akan ada i.e. 1% tapi kebanyakan depa akan buat saringan dulu. Pastu, aku kena sign jugak borang masuk ward + borang induce tadi. Lepas tu doktor mintak aku tunggu kat luaq and depa panggil p masuk ward terus☺️

Tengah dok main telefon tiba tiba nurse panggil aku, "Atirah". Aku pun ikutlah dia masuk ward. Aku ingatkan ward bersalin yg lahirkan kat Noah rupanya depa tukar ke wad kanak-kanak. Boleh tahan jauh jugak dari LR. Aku masuk tu, terus nurse yg in charge tu suh bagi Katil No 7. Aku pun pergilah kat katil ni, banyak jugak section ni orang masuk ward. Aku letak ja juboq atas katil terus rasa tak selesa belon tu dok tang bawah. Terkepit aku ! Nak kencing pun tak berani. Ya Rabb ~ Dok sat tu sampailah beg aku, sampai guard tu kata seorang ja penuh troli. Aku pun gelak. Mula tu baring ja atau duduk dekat katil, tak berani berganjak walaupun sikit. Sampailah aku chat syifaq, dia kata boleh ja buat macam biasa. Aku pun yakin ♥️ Pastu syifaq ceritalah dia buat squat banyak waktu doktor masukkan belon tu, lama lama rasa selesa baru aku buat squat + berjalan-jalan bagi cepat bukaan 🌼

Muka cuak nak mampoih sebab seriyau dgn ballon tu,
ya Allah mudahkanlah urusan aameen

Lepas tu ada lah seorang tepi katil tu, dia tegur aku ada powerbank tak? Tak sampai hati nak kata tak. Aku pun bagi je pinjam. Lepas tu terus ajak borak semua. Sebelum tu nurse ada check tekanan darah and jantung baby alhamdulillah okay. Aku yg lapaq sangat ni makanlah biskut hehe. Dok sat tu dalam tengah hari, nurse mai hantaq makanan ya Allah rasa sedap sungguh. Aku pun makan lah lepas tu solat🌼

Petang tu, nurse mai check tekanan darah + jantung baby 148/min ❤️ Aku habaq lah kata start sakit. Nurse tu kata, sat dia nak check dulu contraction guna tangan dlm 5 minit. Pastu dia kata macam takdak lagi. Satgi kalau sakit sangat habaq. Aku pun okay je. Dia kata kalau kata tak selesa darah keluar pakai pad takpa dia tak kacau belon tu. Aku pun angguk je.

Dalam waktu tu sempat call Asyifaq kawan aku, dia bagi dua doa dekat aku. Satu doa Bonda Aminah dan satu lagi doa Bonda Saidatina Maryam. And aku amalkan doa yang kedua, pujuk baby N suruh keluar 🤭


Dalam pukui 7.20 petang, nurse mai pulak dah. Nurse ada tanya aku, rasa sakit lagi ka? Aku kata takdak rasa sakit dah, cuma sakit kat bawah perut. Depa mai check tekanan darah and jantung baby. Alhamdulillah, jantung baby 150/min and tekanan darah aku pun normal. Baby N behave sungguh♥️ Nurse tu pesan kalau ada apa apa terus panggil i.e. macam pecah ketuban, bagitau depa😚


DAY 2 | 3/3/2022

Tengah malam tu nurse mai check tekanan darah aku and jantung baby. Lepas tu terus tido. Macam biasalah tido bukan boleh lelap, macam-macam fikirnya ya Allah. Concern aku, aku takmaulah bersalin czer, kalau boleh nak normal even induce 😞 Rasa sakit macam sengugut pulak ya Allah. Pastu pergi macam tu je rasa sakit tu pun. Kiranya aku terjaga terlelap, terjaga terlelap. Sampai boleh chat kak aku tengah malam. Pukul 4.40 pagi, aku terjaga, baru ja nak p mandi. Tengok sister tu kata pergi kencing nah, saya nak check jantung baby. Aku pun pi lah kencing. Pastu masa dok letak CTG tu sister tanya tiub tu ada lagi. Aku kata ada lagi. Dok sat tu Sister tu mai suruh aku duduk mengiring pulak, duduk mengiring ni rasa sakit sungguh lah perut. Rasa sengugut 😞 Waktu ni aku tanya, ada contraction dah ka? Sister tu kata ada, tapi sikit 🤗

Bila dah siap CTG tu, aku terus p mandi sebab doktor nak mai round ward harini. Lepas ja mandi, nurse tu nak buat BSP macam biasa. Alhamdulillah, dah settle satu bab. Bacaan gula aku 5.0, mmol/l je dalam ward. Dok lepas tu, mai pulak nurse yang check tekanan darah + jantung baby. Then, nurse tu suruh aku siap- siap doktor nak masuk ubat sebab belon aku tak turun turun 😞 Jujur cakap aku memang down gila dgn belon ni, macam macam aku fikir and buat semalam. Tapi aku cakap dekat nurse yg aku nak tunggu lepas solat boleh ke? Nurse tu okay je. Alhamdulillah. Aku pun p solat. Balik ja pada solat tu, nurse tu suh aku tunggu dalam bilik rawatan maternity🥰

Pastu tunggu apa lagi, kena marah dgn doctor sebab dia mau pukui 6 pagi tu dah settle dah check semua😌 So aku mintak maaf je lah huhu. Nak buat camna semayang pukui 6.24 pastu kalau tunggu masukkan ubat satgi kena qada' solat. Pastu, doktor tu p attend patient CTG dia tak cantik. Aku pun okay, duduk atas katil macam macam aku pikiaq. Pastu, doktor tu mai lah, bok keluar belon sebab nak masukkan ubat katanya. Aku habaq kat dia, ada lendir darah kental/kenyal. Pastu dia kata, semua tu show i.e. tanda nak bersalin. Lepas buang belon  tu rasa lega sungguh ☺️ Lepas tu, ni aku tak suka bethol bab seluk menyeluk ni. Aku tarik nafas, lepas tarik nafas lepas. Masuk ja tangan doktor tu terus weh senak. Doktor seluk dah 4cm, so dia decide ntuk tak induce ubat but proceed booking labor room. Doktor India tu cakap, awak breakfast dulu ye nanti kita pergi ke LR.

Aku pun tunggu ler breakfast, teringat kata Asyifaq, makan banyak babe sebelum masuk LR 🤭 Sementara menunggu ada doktor laki tu dia datang, dia tanya aku depa ada induce ke? Balloon tu terjatuh tak? Aku cakap belon tu tak jatuh. Dia tanya lagi doktor bukak belon tu, lepas tu dia check laluan dah 4cm? Aku angguk. Pastu dia tanya aku betul ke aku ada kencing manis, pastu ada masalah apa lagi? Aku cakap mild anemia, dia cakap hb kamu 10.8 (mencukupi untuk beranak normal). Lepas tu dia tanya lagi anak ke berapa? Aku kata anak kedua. Dia kata ingat lagi ka teknik teknik? Aku senyum ja lah 🥲 (tak semua sayang ingat doktor). Dia kata kena ingat satgi nak guna dalam LR. Lepas tu mai pulak sorang lagi doktor, Dr Izzati tak silap aku, dia mai tengok record aku. Aku tanya dia, dia boleh jadi ke doktor belon tak jatuh tapi dah ada bukaan? Dia kata ha'ah, kalau belon jatuh maknanya lagi besaqlah bukaan tu. Lepas je roti aku sampai terus aku p makan, then ada nurse yg nak bawak aku p LR tu dia kata, kamu makan dulu, call husband nah habaq kamu nak masuk LR, jangan suh dia tunggu sebab lani COVID tu takleh tunggu. Aku pun iyakan ja. Aku mintak izin yg aku nak p solat, nurse tu bagi. Dia kata kul 8.30 satgi kita masuk LR nah 🌼🤗 P je solat dhuha tu aku taktau awat yang aku sebak sangat. Kau Maha Baik Ya Allah ! Mudahkanlah urusan aku.

Pukul 8.28 pagi, nurse panggil aku ajak p LR. Ingat lagi LR aku Bilik No. 3 🥲 betul betul depan meja nurse. Masuk tu, terus kena tukar baju LR warna biru. Pastu terus baring atas katil. Dah baring tu, tetiba Doktor lelaki yang tegur aku dalam ward bersalin tu dia cakap, Doktor ni (Dr. Izzati) yang akan pecahkan air ketuban ye untuk mempercepatkan proses kelahiran. Pastu, doktor tu suruh aku pacak kaki, aku pun pacaklah. Dia suh aku relaks, tarik nafas + hembus. Aku pun buatlah weh, tapi main kata dia seluk, tak lawak  lah weh + pecahkan air ketuban, rasanya suam suam panas bhai. Lega satu part, dia main bersihkan membrane (aku tak ingat benda apa, tapi aku rasa benda yang macam cheese tu). Aku just dengar doktor laki tu cakap, colour : clear 😌

Settle pecahkan air ketuban, nurse tu mai letak ubat tahan sakit + drip yg akan mempercepatkan proses kelahiran, in which contraction akan makin kerap, makin kerap sampai bersalin 🥲 Waktu dia cucuk through branula aku aku rasa ngilu, sampailah habis ubat tu memang sakit. Ya Allah ! Pastu aku habaq kat nurse tu rasa terawang-awang ni, nurse tu kata cepatnya rasa. Aku cakaplah aku nak lena, dia kata lena lah. Waktu dalam lena tu, aku berasa weh macam sengugut yang kuat tu sambil aku baca Ya Fattah, Ya Fattah, Ya Fattah. Dengan harapa Moga Allah bukak jalan, mudahkan urusan bersalin 🤲🏼 Tapi aku rasa aku boleh bear lagi sebab aku dok buat teknik hembusan Siti Jamumall tu pastu aku lena lagi sebab rasa lali sungguh dah. Dok lali pun terasa jugak yang setiap buat kali teknik pernafasan tu, air suam suam mengalir keluar. Kali kedua aku bangun ni, aku taktahu nak cakap macam mana sakit yg aku hadap, dia mai kerap sungguh dah tapi.. aku still boleh layan lagi sebab waktu dia hilang ja aku terus lena. Waktu ni aku baca, Thummassabila Yassarah. Baca-baca terlali, and aku terlena. Fasa sakit last sekali ni, fasa yang aku tak boleh adapt dah. Mula mula aku baring terlentang tu, bila contraction mai terus aku buat teknik pernafasan Siti Jamumall tu. Sakit tu hilang jugak. Dua tiga kali je lah then terus rasa macam tak boleh adapt sangat sangat dah sampai aku tanya nurse, boleh mengiring dak? Nurse kata boleh. Aku mengiring kanan tak kena, tapi kurang lah sikit rasa sakit. Dia mai kuat sangat, sampai aku pegang besi katil sampai bergegar sambil baca doa Nabi Yunus tu. Aku pun mengiring pulak belah kiri sama jugak sakit dia tak henti panggil nama Allah and doa Nabi Yunus. Kat sini, aku tak terjerit-jerit sebab dok ingat nak simpan tenaga nak meneran nanti. Sepanjang tiga jam (aku masuk 8.30 pagi, lahirkan baby 11.37 pagi, tu tak termasuk fasa rehat lagi), aku duduk dalam LR, bibir memang kering hanya Tuhan saja yang tahu. Memang tekak ni dahaga Allah jua yang tahu 🥺 Ada doktor round, dia kata kat aku CTG baby cantik noh, bagus ♥️

Ada nurse tu masuk dalam Bilik Bersalin aku terus aku tanya dia kalau ubat ni habis, kira beranak ka saya? Dia kata tengok bukaan kamu berapa kalau still kecik, tambah lagi ubat 🥺😢 Pastu, aku kata kat nurse tu kalau berasa nak teran ka baru panggil? Nurse tu kata ya. Tapi kalau awak sakit sangat sangat panggil ja. Dah buang ka getah ikat rambut? Aku kata belum. Dia kata pakai p lah petua orang tua-tua. Duduk takdan seminit terus aku kata, sakit nurse (Aku memang nangis, siap mintak ubat tahan sakit. Pastu nurse kata mana boleh, sebab kamu tak cukup 6 jam lagi 😭) Nurse tu terus check laluan, dia kata nak besaq dah laluan, kamu meneran lah kalau rasa nak teran. Aku teran dua tiga kali, aku rasa macam ada something turun ke bawah. Lepas tu, memang aku rasa nak keluaq dah. Pastu aku teriyak lah, aku kata nurse dah sampai ni, dah nak keluaq dah 😫 Doktor Izzati tu ngan dua orang nurse lagi depa masing masing kalot lari mai tengok, depa suh aku pacak kaki lembutkan kaki, jangan keraih. Depa kata, ha dia dah ni. Aku pun buatlah. Pastu, depa suh aku meneran depa kata baguih, sikit lagi, panjang lagi nafas. Mula tu aku meneran bunyi macam apa lagi. Nurse tu kata jangan bunyi. Doktor tu kata dekat aku, kamu teran waktu ada contraction. Kira nurse yang tolong aku ada dua tambah doktor seorang. Nurse sorang tu sambut kelahiran, nurse seorang lagi tolong tolak baby ke bawah in which dia pegang atas perut 😬 Doktor Izzati pun tolong sambut kelahiran and betulkan teknik bersalin aku ♥️🌼

Aku taktau nak kata lagu mana, aku dengaq Dr. Izzati kata kamu pegang kaki kepala tengok perut, teran panjang-panjang. Setiap kali aku meneran takdak bunyi tu rasa hitam pandangan aku. Aku sempat lagi dok sat sat, nak bernyawa. Tapi personally aku rasa, lagi stop lagi sakit. Jadi aku teran je lah. Aku rasa kurang 10 kali jugak aku teran, and yg last sekali memang aku buat sehabis mungkin🥰 Aku rasa kepala keluar, depa kata baguih, lepas tu depa kata teran lagi bahu tak keluaq, aku pun teran. Pastu depa kata teran sikit lagi, rasa terkeluar semua benda lega sungguh rasa. Keluar ja baby, tak henti- henti aku kata Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillahi Rabbi Alamin 🤲🏼♥️

Lepas tu, aku dengaq Baby N qeyau ! Nurse kata amboi pandai pegang kain nah. Depa sama-sama depa dok kata baby apa weh? Salah sorang dari nurse tu kata, Baby B ni. Aku dok agak B = Boy👶🏻 Nurse angkat dekat aku, dia tanya baby apa? Aku kata baby boy. Pastu dia suh aku tengok tag nama aku betui dak, dok dlm lali-lali tu, aku kata betui. Nurse bersih baby N, dia letak atas dada aku. Alhamdulillah, kelopak mata macam Noah waktu baru lahir dulu. Rambut tu macam ayah dia, keringting hehe. Emotional moment ever, baby N dok atas dada aku, aku kata shu shu.. N***~ Dia senyap je dok atas dada, dok cuba bukak mata tapi tak boleh sebab lampu 🤭 ♥️ Nurse dekat situ kata amboi macam semangat jugak tengok (Dengar-dengar 3.32 kg, patut rabak mak hang yang oi 🙃)

Nurse kata, sat nah saya nak bok keluaq uri. Waktu nurse bok keluar uri, nurse bagitau doktor tengok ni bersimpul doktor padahal pendek ja, nasib tak detect kat CTG 😅 Apa yang adik buat tu? Dok sat, depa ambik baby p bagi bersih depa kata nak suntik Hepatitis B + Vitamin K kat dia. Aku angguk faham ja. Lepas tu, kaki aku dok ketaq-ketaq dengan sejuk plus dok tahan sakit. Nurse tu pulak nak jait dia kata ada koyakan sikit, pastu melecet. Waktu jait koyakan tu aku okay lah, tapi bila mai tang melecet tu rasa sakit nak mampoih dia jait weh. Taktau nak bagitau camna ! Pastu settle satu bab tu, dia korek darah beku pulak ~ Dah siap jait nurse panggil Doktor Izzati tu, dia check jahitan + lubang juboq aku. Pastu dok sat dia korek pulak darah beku, dalam 4 kali seluk. Ya Allah ! Sakit, aku pegang ja lengan dia. Aku dok mintak maaf dekat dia, dia kata takpa. Baik sungguh doktor tu. Lepas tu nurse tolak baby p dekat aku, ambik bagi aku cium. Pastu sempat nampak yang nurse tu kata awat ni, jom misi jamu cheq kat ward nah? Kesian dia lapaq 😞 Disebabkan aku GDM so baby aku kena duk dalam wad baby dalam masa 24 jam - 48 jam untuk dipantau oleh doktor. Aku husnudzon dgn Allah, Allah nak bagi aku rehat baru jaga baby ♥️🌼👶🏻

Settle dah semua nurse bagi aku pakai pad hat ikat tu then dia kasi aku rehat. Dok dalam tengah rehat ni, aku rasa sakit sungguh macam nak bersalin. Ni ka orang panggil rengat selepas bersalin tu? Lepas tu nurse yg jait aku tu dia bawak ubat tahan sakit dengan air secawan.

Dalam dok settle benda tu, depa ada tanya aku husband dok mana? Aku kata nurse kata takyah tunggu. Pastu dok sat depa telefon lakiku suh mai azan sebab kalau masuk NICU tak boleh dah azan nanti. Aku tak pegang langsung phone, sampai lah laki aku cakap dia azankan dah N***. Pastu, aku rehat, lena sat dalam LR, nurse dari Wad Bersalin mai gerak aku nak bawak balik ward. Aku pun pakai lah baju semua wad bersalin semua. Pastu nurse suh call lakiku bok balik uri, alhamdulillah laki aku dah tunggu kat depan and dia ambik uri bawak balik.

And aku? Aku balik ward and rehat dalam ward. Sambil dok update story ig. Tulah kerja mak-mak moden macam aku 😂🥰 Update story laghat sungguh, takmau rehat. Aku ada call mak aku, kan aku ada rasa sakit macam nak bersalin tu lepas dag bersalin, mak aku cakap dia memang macam tu, bergantung pada berapa anak yang kita ada, kalau dua hari maka dua harilah kita sakit tu 😬 Mak aku ada pesan suruh sapu minyak angin dekat belakang, paha + sapu manja manja dekat depan perut tu.

Muka lepas bersalin, penat nak bangun
 seriyau sungguh dah jahit banyak tempat.

Lepas pada habis berehat, aku pun pergilah bersih diri, pakai pad, ikat rambut, sapu minyak panas, pakai stokin and makan yg mak aku masak i.e. ikan talang masin dan lada hitam + nasi panas-panas.

Pantang Day 1 ✅

Then, aku bagitau nurse yang aku baru lepas makan sebab dia nak ambik BSP aku. Dia kata takpa dah beranak dah, kira gula tu stabil dah. Lepas selesai semua tu, aku kena habiskan sebotol drip untuk nak kecutkan rahim 🙃


Alhamdulillah ala kulli hal sepanjang dua harini dekat Hospital Langkawi, and tunggu sihat ja pastu doktor akan bagi discharge awal♥️ And hari Jumaat ni alhamdulillah aku dah boleh discharge and bil hospital ni hanyalah RM 65.00. Terima kasih kepada Nurse-Nurse + Doktor-Doktor Wad & Dewan Bersalin Hospital Langkawi 2022. Moga Allah mewahkan rezeki kalian semua.

Tak lupa jugak dekat suami yang tak henti-henti doa dan risaukan isterimu dan anak-anakmu ini. Sanggup kuarantin sama-sama tak p kerja sampai aku bersalin sebab nak tunggu Baby N keluar. Dia yang paling happy bila Baby N dah keluar. Macam biasalah nervous, dok ulang anak dia mata sepet tu lah🤣 And benda yang paling sebak harini jeng jeng jeng ~

Kepada Mak, ahli keluarga, ahli keluarga mertua terima kasih atas doa yang baik baik dari kalian♥️ begitu juga dekat Asyifaq Ahmad yang banyak bagi tunjuk ajar sebab pro pengalaman bab induce ni 🤭🌼 Setakat ni sahaja, pengalaman yang paling berharga dapat ku kongsikan. Moga Allah permudahkan urusan kita semua. Sampai jumpa ya?

Update Baby N 👶🏻

❤️3/3/2022; Keluar je LR, Nurse bagi cium baby terus tolak pergi Special Care Unit (SCU). Tak boleh tengok langsung sepanjang aku duduk ward tu

❤️4/3/2022; Suami aku call SCU tu, depa kata baby boleh survive + independ even takdak insulin & ubat. Baby pun kuat nyusu 🤭 Tapi doktor tak bagi kata putus apa, boleh discharge harini ke tak. Waktu aku discharge, aku p lah dekat SCU dengan husband aku tapi nurse cakap, baby kena kuning doktor pakar tak decide lagi boleh discharge ke tak and whether baby kena guna lampu atau tak payah.

❤️5/3/2022; Suami aku call lagi NICU, nurse kata baby berak kencing semua dah, cuma dia kuning tu je lah. Satgi kalau boleh discharge satgi depa call untuk discharge baby. Aku dok doalah, nak sangat baby keluar baru rasa macam mana orang cakap berpantang tanpa baby 😢

Tapi aku husnudzon dengan Allah, InsyaAllah ada hikmah disebaliknya, and salah satunya, Allah nak bagi aku rehat and bagi aku kuat sikit untuk boleh uruskan baby dengan baik, InsyaAllah.

Alhamdulillah, dalam pukul 11 lebih tu nurse call cakap baby  N dah boleh discharge. Husband saya lah orang yang paling happy sekali 🤭 Tak cakap banyak terus sampai hospital and ambik baby N bawak balik ♥️ Haritu tak sempat tatap betul betul, alhamdulillah Allah bagi kesempatan and peluang walau lambat sikit🤭 Charge hospital tak sampai RM 20.00, terkejut tengok bil 🌼 Alhamdulillah, jom balik sayang. Ibu rindu 🥰

Comments

Popular posts from this blog

HI ORALCON💊

JOURNEY AS A LAW STUDENT (1) 📑

2ND PREGNANCY JOURNEY (PART 2) | GDM ON DIET & UBAT + BSP = 🔥